Chindia e pe perfuzii! Final cu scandal și patru cartonașe roșii în remiza cu Șelimbăr (2-2): “Nu vedeți ce am pe bancă, ce să fac?”
Niciun meci acasă, pe Eugen Popescu, fără scandal – și fără puncte...
***Site-uri, televiziuni online și ziare tipărite au prezentat Primăriei grafice de audiență cu date false. Unele cifre cu care s-au prezentat jurnaliștii sfidează ridicolul. Vorbim despre administratori de pagini care au declarat că înregistrează lunar sute de mii sau milioane de vizitatori unici.
***Așa-zisele rapoarte din Google Analytics îi dau de gol pe ziariștii-cerșetori din Dâmbovița. Există cazuri concrete când numărul de afișări din graficele prezentate este la jumătate față de numărul vizitatorilor unici declarat.
***Cel mai vechi cotidian din județ, rămas încă pe print, se laudă cu 2.800 de exemplare tipărite zilnic. Realitatea e alta: se mai scot doar 60-70 de ziare și se distribuie exclusiv unde există contracte de imagine cu Primăriile.
***Datele au fost umflate de administratori/patroni pentru ca societățile pe care le conduc să prindă punctaje bune în goana pentru încheierea contractelor de imagine cu Primăria. Pentru prima dată în ultimii ani, autoritățile au stabilit criterii clare de punctaj pentru organele mass-media. Toate datele transmite de jurnaliști sunt însoțite de declarații pe propria răspundere privind falsul în documente oficiale.
***Există și excepții de la regula cifrelor umflate. MDI TV, ziarul Impact, Vocea Dâmboviței se numără printre entitățile care au oferit date reale. Cu excepția primilor, ceilalți au primit sume modeste pentru promovarea imaginii autorităților locale.
O investigație de Ionuț Marin.
România, Dâmbovița, Târgoviște, aprilie 2018. E coadă la Primărie, cu ziariști care depun oferte pentru a încheia contracte de publicitate cu autoritatea locală. “Preluarea, prelucrarea și difuzarea de materiale informative (audio, video, scrise) cu privire la activitatea Consiliului Local Municipal Târgoviște și a Primarului”, e obiectul contractelor, pe care presarii ar fi în stare să se sfâșie ca hienele. Până la urmă primesc toți care cer, e drept, unii mai mult, alții mai puțin, alții aproape nimic. Pentru prima dată în ultimii ani – în condițiile în care foștii primari Boriga Gabriel și Prisăcaru Ciprian finanțau presa de casă cu contracte prin atribuire directă – Primăria stabilește niște criterii și punctaje, menite să facă diferența la sumele date către ziariști. Spre exemplu, punctajul maxim la capitolul presă online se ia, în 2018, cu minim 70.000 de vizitatori pe pagină, lunar. În calcul intră media ultimelor trei luni, anterioare momentului prezentării ofertei, respectiv ianuarie, februarie și martie 2018. Ce au declarat administratorii de site-uri/patronii de ziare/șefii de radio-uri etc e demn de scenariile SF. În cele mai multe dintre cazuri, falsurile sunt grosolane. De acum vorbim cu cifre:
Dambovitalazi.ro: site administrat de familia Manafu, Adrian și Laura, ambii apropiați ai partidului de guvernământ. Pagina de Facebook: 10.982 de like-uri. Reacții per material: 4-5-8 (a se vedea articolul cu numirea lui Viorel Moldovan ca antrenor la Chindia, opt like-uri). Număr de vizitatori declarați în documentele depuse la Primărie: 904.581, media lunară în intervalul ianuarie – martie 2018. Expert IT consultat de DB-sport.ro: “Un site cu aproape un milion de vizitatori pe lună ar trebui să scoată cel puțin 10.000 de euro din publicitate, iar impactul postărilor din social media să fie de ordinul sutelor de mii de utilizatori per postare”. Pagina are câteva reclame, pe coloana din dreapta, printre care una la Hymarco Clinic, afacerea deputatului PSD Carmen Holban, și alta la firma de construcții a Primăriei, Municipal Construct. Contractul încheiat de PFA Manafu Laura cu Primăria pentru perioada 01.05.2018 – 31.12.2018 are valoarea de 7511 lei fără TVA.
Partener TV. Televiziune online cu doi angajați, deținută de omul de afaceri Ghiorghi Zotic, din Șotânga, fost patron al divizionarei B FCM Târgoviște. 11.717 like-uri pe pagina de Facebook și, atenție, peste 3 milioane de afișări pe site, în decurs de trei luni, conform graficului depus la Primăria Municipiului Târgoviște. Prin comparație, conform BRAT, protv.ro a înregistrat în luna iunie 1.507.939 vizitatori unici. În același interval, cunoscutul site de satiră timesnewroman.ro a fost accesat de 708.311 clienți unici. SC Antena Dâmbovița Publicistică SRL a obținut de la Primărie un contract în valoare totală de 7583 lei fără TVA, pentru opt luni în care să promoveze activitatea CLM și a Primarului.
Politica-broastei.ro. 5.217.296 de accesări în trei luni, potrivit datelor transmite de administrator, Petruț Dumitru, la Primăria Municipiului Târgoviște. Defalcat, 1.117.034 în ianuarie, 1.872.881 în februarie și 1.910.409 în martie. În total, conform cifrelor prezentate drept accesări lunare, 4.900.324. Rămâne o diferență de peste 300.000 de accesări aparent inexplicabilă. Din social media, datele reale nu sunt la fel de încurajatoare: 3.100 de like-uri are pagina de Facebook a site-ului. Reacții la postări, puține spre foarte puține. Și totuși, sub sancțiunea falsului în declarații, administratorul a anunțat peste 5 milioane de afișări în trei luni. Potrivit acelorași statistici BRAT, site-ul EuropaFM a înregistrat, în luna iunie, doar 1.488.499 afișări. În teorie, o cifră sub media site-ului administrat de Petruț Dumitru, în Dâmbovița. Site-ul amintit mai sus, proprietar PFA Dumitru Petruț Viorel a obținut de la Primărie un contract în valoare de 7.170 lei, fără TVA.
Reporterpenet.ro. Probabil unul dintre cele mai slabe site-uri din Dâmbovița, ca și calitate a articolelor postate. Nu și la capitolul cifre: peste 355.000 de utilizatori în intervalul ianuarie – martie 2018. Doar 1301 like-uri pe pagina de Facebook, una administrată, ca și site-ul, de George Enache (Enache Events SRL), în fapt personajul care scrie sub pseudonimul Ionuț Dima la Adevărul. 7.853 lei fără TVA, contract de la Primărie pentru perioada 1 mai – 31 decembrie 2018. Aceeași sumă ca și colegii Obăgilă Ion și Răceanu Adriana, de la Incomod Media, despre care vom vorbi în cele ce urmează.
Incomod-media, Obăgila & Răceanu. Tot 7853 lei fără TVA, ca și prietenul Enache, disponibilizat de Digi în urmă cu câțiva ani. Administratorii site-ului incomod-media.ro au declarat la Primărie că au înregistrat peste 88.000 de vizitatori unici în luna martie a acestui an. Datele din trafic.ro îi contrazic pe Obăgilă și Răceanu. Statisticile oficiale (foto, cu roz) vorbesc despre 37.023 vizitatori unici pe site-ul respectiv în perioada 1-31 martie 2018. Ca un amănunt amuzant, din documentele prezentate de administratori în dosarul depus la Primărie, 3.679 de cititori incomod-media.ro din luna martie provin din Varșovia. Mai exact, 3.95% din traficul declarat vine din Polonia. Tot ca element de curiozitate, afișările din Paris și Târgoviște conțin cifre apropiate.
Db24news.ro. Owner: Mădălina Chivu, 152.980 unici în trei luni. Și aici vine paradoxul: doar 95.019 afișări, în același interval. Pe înțelesul tuturor: în teorie, intră pe site peste 152.000 de internauți, dar ajung să deschidă pagini doar puțin peste 95.000. “S-or fi răzgândit în timp ce se încărca în browser”, comentează specialiștii contactați de DB-sport, într-un spirit de glumă. 6.487 lei, fără TVA, încasează PFA Dumitrescu Roxana, administratorul din acte al site-ului, din contractul cu Primăria.
Alte cifre ciudate oferite de organele mass-media din Dâmbovița: targovistelive.ro, unde activează Adrian Năstase, redactor și la ziarul Dâmbovița: 478.500 vizitatori în trei luni. Contract de 4438 lei, pe SRL-ul POE Production. 27% audiență PULS FM, trei procente peste Kiss FM, conform unor date din 2016. Postul de radio Puls FM urmează să încaseze 5301 lei din contractul cu Primăria, prin firma Image Group SRL. Procasa2 SRL, proprietar al site-ului realitateadamboviteana.ro, a declarat că înregistrează peste 20.000 vizitatori unici pe săptămână. A primit un contract de 4951 lei fără TVA pentru opt luni.
N-au mințit (chiar) toți!
În tot acest noian de cifre halucinante, există și entități care nu pot fi suspectate că i-au înșelat pe cei de la Primărie. MDI TV & FM, Vocea Dâmboviței, ziarul Impact și Jurnal de Dâmbovița au depus statistici apropiate de realitate. De notat că gazetadambovitei.ro și targoviste.info, probabil cele mai citite site-uri dâmbovițene, nu au depus oferte pentru a încheia contracte de imagine cu Primăria.
P.S. Ghiorghi Zotic, patron al ziarului Dâmbovița, a declarat un tiraj zilnic de 2.800 de exemplare. Surse din clădirea aflată în vecinătatea Pavcomului spun altceva: “scoatem și noi câteva zeci de ziare, pe unde încheie domnul Năstase contracte (n.r același jurnalist care scrie pe targovistelive.ro). Măcar să nu se usuce tușul. 60, 70, cât se poate, că de vândut în oraș oricum nu mai vindem”.
P.S.2 Un caz aparte îl reprezintă Ionuț Parghel, administrator al societății Mipado Web SRL, care a încheiat un contract de imagine cu Primăria în valoare de 5292 lei fără TVA. Parghel, administrator al site-ului dbonline.ro, este salariat al Primăriei Târgoviște, Direcția Complex de Natație. E un subiect pe marginea căruia vom reveni, urmând să sesizăm și organele de cercetare penală.
*** Un material ilustrat cu documente obținute de la Primăria Municipiului Târgoviște de Gazeta Dâmboviței.
Niciun meci acasă, pe Eugen Popescu, fără scandal – și fără puncte...
Sunt tensiuni mari înainte de Chindia – Șelimbăr, meci de care Târgoviștea...
Călătoria lui Declan Rice de la un tânăr fotbalist cu aspirații mari...
Cu patru puncte din deplasările de la Timișoara (2-1) și Suceava (1-1,...
Târgoviștea de astăzi nu mai are aproape nimic în comun cu echipa...
Chindia se pregătește intens pentru meciul cu Farul, programat sâmbătă, ora 14.30,...
Pingback: Bani, mass-media, anchetă - o realitate dâmbovițeană!? - ValahiaMedia